Kasih-sayang tiada batasnya...hari ini hilang, esokkan menjelma...

Monday, May 24, 2010

Yang Ku Pinta Hanyalah...............

Salam. 16 Mei hari tu ialah sambutan Hari Guru Malaysia............dan setiap kali lagu Guru Malaysia dinyanyikan, hatiku libang-libu........sebak rasanya............
*
*
*
*
*
*
2 barang comel kat atas tu ialah pemberian anak muridku daripada Tahun 4 Intelligent....kelas kedua hujung. Sewaktu mula-mula aku ambil alih kelas tersebut (aku kan lapor diri hujung Januari)........kasihan aku tengok diorang ni............sangat ketinggalan berbanding rakan-rakan yang lain..........
*
*
*
*
*
Aku kena mula daripada awal......tunjukkan satu persatu........walaupun kelas ni hampir 100% anak Melayu, tapi masih belum mahir menulis dan berbahasa Melayu dengan cara yang betul........tatkala membaca hasil penulisan mereka, aduhhhhhh................
*
*
*
*
*
Aku terpaksa bertegas dengan mereka..........namun begitu, masih ada ruang untuk kecindan bagi aku...........bagi aku, masa belajar mesti fokus.............masa bersantai, aku boleh menjadi rakan mereka............
*
*
*
*
*
*
Dan aku tahu, ada murid-murid yang tak suka dengan ketegasan aku itu.........sehinggalah aku menerima bungkusan comel tersebut!
*
*
*
*
*
Terima kasih, anak muridku...................tetapi bukan ini yang cikgu pinta......................
*
*
*
*
*
*
Cikgu pinta agar kamu menggunakan dan menyebarkan ilmu yang baik yang cikgu ajarkan pada kamu di samping menjadi ilmuwan terbilang, anakanda cemerlang & insan gemilang, Insya Allah.
Wassalam.

3 comments:

  1. salam ina. banyak cabaran menjadi guru. harapan kita supaya anak-anak didik menjadi insan yang berjaya pada masa akan datang.

    ReplyDelete
  2. Salam Lin, sebak akak baca luahan Lin sebagai guru. Alangkah bagusnya kalau guru di P9(2) macam Lin... Keep your good job Lin, I am proud of you :-)

    ReplyDelete
  3. salam k Pah & K Lina....
    itulah saya yg seadanya....hanya guru kecil dgn impian dan harapan yg besar...moga anak didik berjaya...
    dan sebagaimana saya mengharapkan anak didik berjaya, begitu juga saya mengharapkan bakal guru kepada anak2 saya demikian juga....

    ReplyDelete